ABB bidrar til sikker og pålitelig drift av Oslo Lufthavn

2017-04-27 - ABB leverer strømforsyning og styring til lufthavnens store ekspansjon, som åpner i dag.



Lyst og luftig: Svein Hertzenberg fra ABB (t.v.) og Inge Lindbøl fra Avinor diskuterer strømforsyningen i den nye piren, som strekker seg 40 meter i bredden.

Til den nye piren og sentralbygget på Gardermoen, av prosjektet kalt OSL T2, har ABB levert elektrisk utstyr til strømforsyningen og KNX-styringssystem. Driftssikkerhet er alfa og omega for hovedflyplassen, som er i drift døgnet og uka rundt.

- Vi har ekstreme krav til oppetid på strømforsyningen på flyplassen. Både butikker, restauranter, flyselskaper og passasjerer tar for gitt at det er lys, varme og kjøling, pluss strøm i kontaktene. Alt elektrisk utstyr må fungere hele tiden, sier Lars Erik Tronrud, driftsingeniør innen elektro ved driftsavdelingen hos Avinor, som driver lufthavnen.



Frode Rølsåsen fra Satema (t.v.), Lars Erik Tronrud fra Avinor og Svein Hertzenberg fra ABB inspiserer nye elektrotavler på Oslo Lufthavn.

Selektivitet styrker sikkerheten
Magne Holdhus, teknisk rådgiver for lavspenningsprodukter i ABB, forteller at et viktig bidrag til pålitelig strømforsyning er pluggbare moduler i underfordelingene som distribuerer 230/400 volt til alt fra teknisk utstyr til stikkontakter på flyplassen.

- Valget falt på Smissline, et modulært system med automatsikringer, jordfeilbrytere, jordfeilautomater, lastbrytere og overspenningsvern som plugges inn i et sokkelsystem, forteller Holdhus.

Driftsingeniør Tronrud hos Avinor er fornøyd med systemets plugg-inn-løsning.

- Vi er veldig glad i pluggbare løsninger helt ned på automatsikringsnivå. Konseptet er ideelt der det er høye krav til oppetid og fleksibilitet samt en del vedlikehold. Vi kan bytte moduler med påsatt spenning, sier driftsingeniør Tronrud.

Selv om ABBs partner Satema har vært hovedleverandør av strømforsyningen basert på ABB-komponenter, har Magne Holdhus vært involvert i fintrimming av tekniske løsninger.

- Jeg har deltatt i utvikling av optimal selektivitet, som er et vitalt bidrag til driftssikkerheten for underfordelingene. Dersom en kurs faller ut, skal det ikke påvirke andre områder, forklarer Holdhus.



Magne Holdhus fra ABB sjekker status for strømforsyningen for den nye piren ved Oslo Lufthavn.

Halv kilometer tavler
Med 117 000 kvadratmeter ny bygningsmasse, fordelt på den 300 meter lange pir nord og utvidet sentralbygg med avgangs- og ankomsthall, dobles nesten arealet, til anselige 265 000 kvadratmeter. Under utbyggingen har det vært landets største landbaserte prosjekt, med en prislapp på nærmere 14 milliarder kroner. Elektroleveransene står i stil med den omfattende, fysiske utvidelsen.

- Satema har levert en halv kilometer med elektriske tavler fordelt på ti hovedfordelinger og et par hundre underfordelinger til det nye prosjektet på hovedflyplassen. Utover pluggbare Smissline har vi levert effektbrytere som Emax 2 og Tmax til hovedtavler og underfordelinger, forteller Holdhus.

Strømforsyningen og annet teknisk utstyr blir overvåket fra flyplassens sentrale kontrollrom via styringssystemet KNX. ABB har også levert KNX-utstyret til de nye byggene.

- Vi er veldig fornøyde med at Avinor ekspanderer KNX-systemet på hovedflyplassen. Etter vår erfaring er driftsorganisasjonen fornøyd med styringssystemet og det vi har levert til den opprinnelige bygningsmassen. Til ekspansjonen leverer vi alt KNX-utstyr, det vil si rundt 4000 KNX-komponenter, forteller Trond Henriksen, produktansvarlig for KNX i ABB.

KNX styrer og overvåker blant annet lys, varme, kjøling og ventilasjon samt teknisk utstyr som heiser, rulletrapper og strømforsyningen på hovedflyplassen. Bravida har hatt ansvaret for installasjonen av KNX-utstyret i pir nord, og OneCo har gjort det samme i det nye sentralbygget.



Trond Henriksen, produktansvarlig for KNX hos ABB, sjekker ut komponenter i styringssystemet på den nye piren ved Oslo Lufthavn.

- KNX-systemet i den eksisterende bygningsmassen og OSL T2 integreres i flyplassens sentrale driftskontroll, eller SD-anlegg. Resultatet er effektiv, sikker og økonomisk drift av Oslo Lufthavn, sier Henriksen.

- Både sluttkunde Avinor og installasjonspartnerne virker fornøyd med KNX-utstyret. Det gjør meg stolt og er en bekreftelse på at våre produkter er veldig bra, legger han til.

De som reiser til og fra nye pir nord på flyplassen, får seg en luftig opplevelse, også inne i terminalbygningen. Piren er nemlig 40 meter bred, mens de to eksisterende, øst og vest, kun strekker seg 28 meter i bredden. Med utvidelsen øker Oslo Lufthavn kapasiteten til 30 millioner passasjerer i året og kniver med Kastrup i København om å være størst i Skandinavia.

    •   Avbryt
    • Del
      • Twitter
      • Facebook
      • LinkedIn
      • Weibo
      • Skriv ut
      • E-post
    •   Avbryt

    Kontakt oss

    For mer informasjon:
    seitp202 13c713447d7205cbc125810f0028a289