2005-07-21 - Bombardier Transportation og ABB har inngått en samarbeidsavtale om ABBs PLC-baserte signalanlegg for jernbane (Merkur).
Det innovative datastyrte signalanlegget er installert ved Sand jernbanestasjon i Norge og er det første i sitt slag i verden. Det har nå vært gjennom en vellykket prøveperiode på fire måneder.
Merkur signalanlegg for jernbane fra ABB er basert på en åpen datastruktur. Dette betyr at den er lett å integrere i eksisterende installasjoner og ideell for gradvis oppdatering til dagens standarder. Det største potensialet for Merkur er på små og mellomstore jernbanestasjoner. Avtalen innebærer å markedsføre systemene i Europa, Asia og andre deler av verden.
- Det nye databaserte signalsystemet har blitt utviklet i Norge i tett dialog med Jernbaneverket. Det er basert på ABB teknologi og standard ABB produkter. Kort leveringstid og systemets tilpasningsmuligheter gjør det veldig attraktivt, sier administrerende direktør i ABB, Peer-Håkon Jensen.
- Avtalen med ABB gir oss ikke bare muligheten til å ekspandere i det norske markedet, men også anledning til å samarbeide om tilpasning av Merkur til et enda større marked, kommenterer Per Allmer, visepresident, i Bombardier Transportation Rail Control Solutions, Region 2.
ABB tilbyr kraft- og automasjonsprodukter, i tillegg til bransjespesifikke produkter, løsninger og tjenester - til energiverk, konsumentindustrien, prosess- og olje/gassindustrien. ABB AS har ca. 1900 ansatte. Den internasjonale ABB-gruppen har 102 000 ansatte i ca. 100 land.
Bombardier er en ledende produsent av innovative transportløsninger, for både fly og jernbane. Selskapet er globalt og har hovedkvarter i Canada. For regnskapsåret som ble avsluttet 31. januar 2005 omsatte selskapet for 15,8 milliarder amerikanske dollar og aksjene omsettes på Toronto-børsen.